Naam:
Foto’s:
754
Video’s:

Over mij

@ IMBA.zimbabway.of.life betekent voor mij : ontmoeting in een weg van leven voor God. IMBA betekent HUIS.  De Church Central Africa Presbyterian, CCAP, bestaat uit vrouwen, mannen, jongeren, kinderen en ouderen, die in hun hutten en huizen en in hun  kerken, als huis van God in deze wereld, de Bijbel centraal stellen.

In Afrika, hun continent, hebben ze in Zambia en in Zuid Afrika goede contacten. Na mijn bezoek in Uganda kwam er een student meehelpen met het werk in de CCAP gemeenten. DV in april maakt een predikant uit Uganda een rondreis en is van plan een aantal plaatsen te bezoeken.

Over mijn reis

* Onderwerpen die we in kerken konden doorgeven en waarover we met velen spraken : Ons lichaam is een 'huis' van de Heilige Geest. In het OT net voor de zondvloed was er bijna niemand meer die deed wat God vroeg. Noach en zijn gezin kregen de kleuren van de regenboog als teken van geloof hoop en liefde. Paulus schrijft in het NT in Romeinen veel over echte vrede en vergeving. Paulus, eerst vervolger van gelovigen, werd een apostel die veel over de inhoud en waarde van ons geloven schrijft. Johannes, een apostel van hoop, kon de nabijheid van Jezus, ook vertalen in zijn laatste Openbaring. Petrus die liefde en ontkenning vertolkte en later in Rome omgekeerd gekruisigd werd als volgeling van zijn Heiland. * Bijbelse teksten over het werk van de Heilige Geest in levens van mensen. *Wereldgodsdiensten, afgoden in Bijbelse tijden en van deze tijd, vatte ik samen per gebod uit de Tien Woorden van Moses. Na kerkdiensten, bij lessen of bij andere bijeenkomsten konden we er samen over praten. Mijn Engels werd dan vaak vertaald in het Shona.

In jarenlange contacten met Sidney Mwalo, Tenson Zefa en Libias Boloma, secretaris van de synode van de CCAP, kon ik ook met veel projecten en activiteiten kennismaken. Indrukwekkend hoe men probeert om wezen, jongeren, mannen en vrouwen te ondersteunen. In 2006 en in 2008 waren Sidney en Tenson voor een IRTT cursus / van De Verre Naasten, gasten in de GKV van Wezep.

Half december 2014 - februari 2015,  logeerde ik weken bij Caroline en Sidney Mwalo, Keith, Aisha en andere huisgenoten en kon van daar uit, veel plaatsen in Zimbabwe bezoeken.

In maart 2010 mocht ik ook een maand in hun huis verblijven. In de maanden er voor ontvingen ze geld voor goederen om in hun kerken uit te delen, vanwege cholera en bittere armoede na een financiële actie, ook in de vorm van een collecte in het Noorderlicht in Wezep.

Mijn vraag aan hen  : Wat hebben jullie nodig ? , beantwoordde Libias met deze woorden : * vrede & goede economie voor mijn land * bidden om door middel van dokters en verpleegkundigen, mensen te redden in de ziekenhuizen * bidden voor een waar geloof in Jezus, ook voor de mensen die Hem niet kennen * liefde, eenheid, verbondenheid, harmonie tussen de politieke verschillen in Zimbabwe * Spirituele groei en meer mensen die er bij komen

Hebben wij in Europa en in Nederland,  niet dezelfde wensen ?

Bezochte landen

Ik heb 27 landen (11%) bezocht:

België, Canada, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Gibraltar, Griekenland, Israël, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederland, Oeganda, Oostenrijk, Spanje, Tsjechië, Turkije, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Zambia, Zimbabwe, Zweden, Zwitserland.